54 namirnice koje možete jesti na dijeti bez glutena

ŠTO NE ZNAČI DA TREBATE JESTI ONO ŠTO IZAZIVA UPALNE REAKCIJE U ORGANIZMU U OVOM TEKSTU JE TEMA GLUTEN Gluten je skupina proteina koja se nalazi u određenim žitaricama kao što su pšenica, raž i ječam. Pomaže hrani da zadrži svoj oblik pružajući elastičnost i vlagu. Također omogućuje kruhu da naraste i daje teksturu za žvakanje. Iako je gluten siguran za većinu ljudi, oni s bolestima poput celijakije ili osjetljivosti na gluten trebali bi ga izbjegavati kako bi spriječili štetne učinke na zdravlje. Mnoge namirnice napravljene su od sastojaka koji sadrže gluten, pa je važno da oni koji je ne mogu konzumirati pomno provjere naljepnice sa sastojcima. OVDJE JE POPIS OD 54 NAMIRNICE BEZ GLUTENA. 1–11. CJELOVITE ŽITARICE Nekoliko odabranih cjelovitih žitarica sadrži gluten, dok su ostale prirodno bez glutena. Važno je provjeriti etikete hrane kada kupujete cjelovite žitarice. Čak i cjelovite žitarice bez glutena mogu biti kontaminirane glutenom, osobito ako se prerađuju u istom objektu kao i hrana koja sadrži gluten. Na primjer, zob se često prerađuje u objektima koji također prerađuju pšenicu, što može dovesti do unakrsne kontaminacije. Iz tog razloga trebate potvrditi da je zob koju kupite certificirano bez glutena. Cjelovite žitarice bez glutena • kvinoja • smeđa riža • divlja riža • heljda • sirak • tapioka • proso • amarant • tef • aru prah • zob (pobrinite se da je označena kao bezglutenska jer može biti kontaminirana glutenom tijekom obrade) Žitarice koje treba izbjegavati: • pšenica – sve sorte (cijela pšenica, pšenične bobice, graham, bulgur, farro, farina, durum, kamut, bromirano brašno, pir, itd.) • raž • ječam • pšenoraž Ove žitarice koje sadrže gluten često se koriste za izradu proizvoda kao što su kruh, krekeri, tjestenina, žitarice, pekarski proizvodi i grickalice. 12–26. VOĆE I POVRĆE Svo svježe voće i povrće prirodno je bez glutena. Međutim, neko prerađeno voće i povrće može sadržavati gluten, koji se ponekad dodaje za aromu ili kao zgušnjivač. Sastojci koji sadrže gluten koji se mogu dodati prerađenom voću i povrću uključuju hidrolizirani pšenični protein, modificirani prehrambeni škrob, slad i maltodekstrin. Voće i povrće za jelo Iako popis u nastavku nije sveobuhvatan, sadrži neke primjere svježeg voća i povrća u kojima možete uživati na dijeti bez glutena. • agrumi – uključujući naranče i grejp, • banane • jabuke • bobičasto voće • breskve • kruške • povrće krstašice, uključujući cvjetaču i brokulu • zeleno povrće poput špinata, kelja i blitve • škrobno povrće – uključujući krumpir, kukuruz i muškatnu bundevu • paprike • gljive • luk • mrkve • rotkvice • zeleni grah Voće i povrće koje iziskuje dodatnu provjeru sastava: Konzervirano voće i povrće: Mogu se konzervirati s umacima koji sadrže gluten. Voće i povrće konzervirano s vodom ili prirodnim sokovima vjerojatno su bez glutena. Smrznuto voće i povrće: Ponekad sadrže dodane arome i umake koji sadrže gluten. Obične smrznute sorte su tipične bez glutena. Suho voće i povrće: Neki mogu uključivati sastojke koji sadrže gluten. Obično, nezaslađeno, sušeno voće i povrće mogu biti i bez glutena. Prethodno nasjeckano voće i povrće: Oni mogu biti unakrsno kontaminirani glutenom ovisno o tome gdje su bili pripremljeni. 27–32. PROTEINI Mnoge namirnice sadrže proteine, uključujući životinjske i biljne izvore. Većina je prirodno bez glutena. Međutim, sastojci koji sadrže gluten, kao što su sojin umak, brašno i sladni ocat, često se koriste kao punila ili arome. Mogu se dodavati umacima i marinadama koje su obično uparene s izvorima proteina. Proteini bez glutena: • mahunarke (grah, leća, grašak, kikiriki) • orašasti plodovi i sjemenke • crveno meso (svježa govedina, svinjetina, janjetina, bizon) • perad (svježa piletina, puretina) • plodovi mora (svježa riba, školjke) • tradicionalna hrana od soje (tofu, tempeh, edamame, itd.) Proteini koji iziskuju dodatnu provjeru sastava: • prerađeno meso kao što su hrenovke, salame, kobasice i slanina • zamjene za meso, kao što su vegetarijanski hamburgeri • mesni naresci • mljeveno meso • proteini koji su kombinirani s umacima ili začinima • gotova jela koja sadrže proteine Proteini koje treba izbjegavati: • bilo koje meso, perad ili ribu koja je panirana • proteini koji se kombiniraju s umakom od soje na bazi pšenice • seitan 33–39. MLIJEČNI PROIZVODI Većina mliječnih proizvoda prirodno je bez glutena. Međutim, one namirnice koje su aromatizirane i sadrže aditive uvijek treba provjeriti imaju li i gluten. Neki uobičajeni sastojci koji sadrže gluten koji se mogu dodati mliječnim proizvodima uključuju zgušnjivače, slad i modificirani prehrambeni škrob. Mliječni proizvodi bez glutena: • mlijeko • maslac i ghee • sir • krema • svježi sir • kiselo vrhnje • jogurt Mliječne proizvodi koji iziskuju dodatnu provjeru sastava: • aromatizirana mlijeka i jogurti • proizvodi od topljenog sira, kao što su umaci od sira i namazi • sladoled – povremeno zna biti pomiješan s dodacima koji sadrže gluten 40–44. MASTI I ULJA Masti i ulja prirodno su bez glutena. U nekim slučajevima, aditivi koji sadrže gluten mogu se pomiješati s mastima i uljima radi arome i zgušnjavanja. Masti i ulja bez glutena: • maslac i ghee • masline i maslinovo ulje • avokado i ulje avokada • kokosovo ulje • biljna ulja i ulja sjemenki, uključujući sezamovo ulje, ulje uljane repice i suncokretovo ulje Masti i ulja koja iziskuju dodatnu provjeru sastava: • sprejevi za pečenje • ulja s dodanim okusima ili začinima 45–51. PIĆA Postoji nekoliko vrsta bezglutenskih napitaka u kojima možete uživati, međutim neka pića pomiješana su s dodacima koji sadrže gluten. Osim toga, neka se alkoholna pića proizvode od slada, ječma i drugih žitarica koje sadrže gluten i treba ih izbjegavati na dijeti bez glutena. Pića bez glutena: • voda • 100% voćni sok • kava • čaj • neka alkoholna pića – uključujući vino, jabukovače i pivo napravljeno od bezglutenske žitarice kao što su heljda ili sirak • sportska pića, gazirana pića i energetska pića • limunada Imajte na umu da iako su ovi napitci bez glutena, većinu ih je najbolje konzumirati u umjerenim količinama zbog dodanog šećera i alkohola. Pića koja iziskuju dodatnu provjeru sastava: • bilo koje piće s dodanim aromama ili mješavinama • destilirana pića poput votke, džina i viskija — čak i kada su označeni bez glutena, poznato je da izazivaju reakciju kod nekih ljudi • unaprijed pripremljeni šejkovi Pića koja treba izbjegavati: • pivo • nedestilirani liker • druga sladna pića • 52–54. ZAČINI I UMACI Začini, umaci i začini često sadrže gluten, ali se obično zanemaruju. Iako je većina začina i umaka prirodno bez glutena, sastojci koji sadrže gluten ponekad im se dodaju kao emulgatori, stabilizatori ili pojačivači okusa. Neki uobičajeni sastojci koji sadrže gluten dodani začinima i umacima uključuju modificirani prehrambeni škrob, maltodekstrin, slad i pšenično brašno. Začini, umaci i začini bez glutena: • tamari • kokosove aminokiseline • bijeli ocat, destilirani ocat i jabučni ocat Začini i umaci koji iziskuju dodatnu provjeru sastava: • kečap i senf • Worcestershire umak • umak od rajčice • reliš i kiseli krastavci • umak za roštilj • majoneza • preljev za salatu • umak za tjesteninu • suhi začini • salsa • temeljac i bujon kocke • marinade • mješavine umaka i nadjeva • rižin ocat Začine, umake i začine koje treba izbjegavati: • soja umak na bazi pšenice i teriyaki umak • sladni ocat Sastojci na koje treba obratiti pažnju: Ovdje je popis sastojaka i dodataka hrani koji mogu ukazivati na to da neki artikl sadrži gluten. • modificirani prehrambeni škrob i maltodekstrin (ako je napravljen od pšenica, biti će navedeno na etiketi) • sastojci na bazi slada • ekstrakt i sladni sirup • stabilizator glutena • soja ili teriyaki umak • sastojci na bazi pšenice, kao što su pšenični proteini i pšenično brašno • emulgatori Ako niste sigurni sadrži li proizvod gluten, dobro je kontaktirati proizvođača kako biste provjerili. Izvor: Healthline Preuzeto sa: https://www.facebook.com/groups/276128313060744

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZDRAVLJE

5 jednostavnih načina za poboljšanje zdravlja crijeva u 1 tjednu 100 trilijuna mikroba u vašem trbuhu može vas održati sretnima i zdravima – ako ih

Pročitaj više

Čudesa

Koliko vam se puta dogodilo da vam netko predloži nekakav čudesni lijek? U redu, zaboraviti lijek, čak i samo nešto za što vjeruju da će

Pročitaj više