Kako uštedjeti energiju sa MS-om?

Umor kod multiple skleroze može utjecati na kvalitetu vašeg života. Postoje mnoge strategije koje vam pomažu uštedjeti energiju kako biste mogli nastaviti raditi stvari koje volite. Stručnjaci poput radnih terapeuta mogu prilagoditi rješenja za uštedu energije vašim posebnim potrebama. Mnogi ljudi s dijagnozom multiple skleroze (MS) osjećaju umor. To je jedan od najčešćih simptoma MS-a, koji pogađa do 90 posto svih ljudi s tom dijagnozom. Za najmanje polovicu ljudi s MS-om, umor je simptom koji uzrokuje najviše problema u svakodnevnom životu. MS umor nadilazi umor. To može učiniti normalnu tjelesnu aktivnost nemogućom, drastično utječući na sposobnost osobe da dovrši svoje dnevne zadatke i sudjeluje u aktivnostima u kojima uživa. Moguće je nastaviti raditi mnoge stvari koje su vam najvažnije, čak i uz umor. Jedan od najboljih načina da podržite svoju kvalitetu života je naučiti kako štedjeti svoju energiju. Utjecaj MS umora Članovi često dijele utjecaj umora na njihov svakodnevni život. Jedan je član napisao: “Osjećam se tako slabo do poslijepodneva svaki dan. Uvijek se osjećam kao da moram leći. Pokušavam dovoljno spavati i hodati 30 minuta dnevno, ali čini se da je sve gore.” Drugi član je rekao: “Umor je za mene svakodnevna borba. Izguram još kave i nekako se izvučem kroz dan!” Umor povezan s MS-om često se osjeća kao potpuna i potpuna iscrpljenost. Kako je jedan član opisao njihov umor, “Znate kad ste kao dijete pokušavali ostati budni do 5 ujutro? Tako je, ali bez izgovora.” Ovaj član je dalje opisao druge učinke umora, dodajući: “Kod mene, mišićni i mentalni umor prisutni su 99,9 posto vremena. Ipak, svatko može biti drugačiji.” Umor može utjecati na vašu sposobnost da zadržite posao i može čak opteretiti osobne odnose. Kao što je jedan član pitao: "Ima li još netko partnera/supružnika koji vam zamjera i jako je ljut jer on/ona mora učiniti više?" Ciklus simptoma umora Osobe s dijagnozom multiple skleroze mogu doživjeti ciklus umora. Iscrpljenost, bol i drugi simptomi MS-a mogu dovesti do depresije. Depresija može dovesti do čak niže razine tjelesne aktivnosti. Neaktivnost često dovodi do spastičnosti kod osoba s dijagnozom multiple skleroze, što može otežati spavanje. Krajnji rezultat je da umor dovodi do još većeg umora. Važno je prepoznati kada ste vi ili voljena osoba u ovom ciklusu i poduzeti korake da ga prekinete. Iako se ovo može činiti kao težak zadatak, posjet stručnjaku ili samostalno poduzimanje nekoliko jednostavnih koraka može pomoći u poboljšanju vaše razine energije. Radna terapija za očuvanje energije Jedna od metoda očuvanja energije kod MS umora je radna terapija. Radni terapeuti pomažu ljudima prilagoditi svoje aktivnosti i olakšati svakodnevne zadatke. Oni to čine na mnogo različitih načina, na temelju sposobnosti pojedinca. Radna terapija vam može pomoći da promijenite stvari poput radnog okruženja i načina na koji kupujete namirnice. To se radi s ciljem da se potroši manje energije na svaki pojedinačni zadatak. Radni terapeut može vam pomoći identificirati predmete koje najviše koristite na poslu i rasporediti ih tako da budu lako dostupni, tako da ne morate trošiti dodatnu energiju tražeći ih. Mogu vam pomoći da kombinirate korake i uštedite energiju tijekom pripreme obroka. Rad sa stručnjakom za radnu terapiju pomoći će vam u uštedi energije tijekom dana kako biste mogli bolje upravljati umorom. Iako se možda nećete osjećati energičnije nego prije, očuvanje energije na pojedinačnim zadacima može pomoći. S vremenom ćete možda osjetiti da imate više pohranjene energije da radite stvari koje volite. Strategije za očuvanje energije s MS-om Čuvati energiju znači sagledati cijeli život. Procijenit ćete kako, kada i gdje radite stvari, kao i optimizirati ono što radite, tako da trošite manje energije na svaki zadatak. Shvatite svoj umor Prije nego što se možete pozabaviti svojim umorom, morate ga razumjeti. Steknite uvid u svoj umor tako što ćete zabilježiti svoj dan. Bilježite što radite, kada to radite i koliko dugo traje, kao i koliko se umorno osjećate nakon toga. Ako ste preumorni da biste to učinili sami, zamolite prijatelja ili člana obitelji da vam pomogne zabilježiti vaše aktivnosti dok ih obavljate. Dok pregledavate dnevnik aktivnosti, zapitajte se jesu li neki dani zamorniji od drugih ili se čini da vaš umor nastupa u određeno doba dana. Također možete primijetiti da određene aktivnosti imaju veći utjecaj na razinu vašeg umora ili da se drugi simptomi često pojavljuju uz vaš umor. Svi ovi uvidi pomoći će vam da steknete bolje razumijevanje o tome koje promjene možete učiniti kako biste se nosili s umorom. Napravite raspored Nakon što shvatite svoje energetske obrasce i što vas toliko umara, napravite opsežan raspored za sljedećih nekoliko dana, tjedana ili čak mjeseci. Dok pravite ovaj raspored, poželjet ćete rasporediti iscrpljujuće zadatke dosta odvojeno jedan od drugog, s dovoljno vremena između svakog za odmor i pomlađivanje. Pazite da nikada ne morate žuriti s jednog zadatka na drugi, jer to može biti posebno iscrpljujuće. Uključite slobodne aktivnosti u svoj raspored, poput hobija i vremena za druženje, kao i vrijeme posvećeno odmoru. Ovakav raspored možete napraviti za posao, poslove, kod kuće i bilo gdje drugdje gdje ulažete svoju energiju. Pojednostavite ili eliminirajte zadatke Smanjenje broja zadataka koje obavljate u jednom danu može značiti da vam nakon završetka dana ostaje više energije. Razmislite treba li zadatke poput usisavanja, kupnje namirnica ili čišćenja obavljati jednako često ili bi vam netko drugi mogao pomoći s njima. U posebno stresnim danima, dopustite si uzeti smrznuti obrok za ručak kako ne biste morali pakirati ručak ili se baviti restoranom. Možete čak odabrati frizuru i stil odijevanja koji zahtijevaju manje muke, a da pritom postignete izgled koji želite. Konsolidirajte ono što trebate Kada je sve što vam je potrebno za zadatak na jednom mjestu, nećete morati trošiti energiju na pamćenje gdje se predmeti nalaze, njihovo pronalaženje ili njihovo skupljanje. Provjerite jesu li vam sva sredstva za čišćenje na okupu i prikupite sastojke za obrok prije nego što ga počnete pripremati. To možete raditi i na poslu. Ako radite istu stvar svaki dan, pobrinite se da svi pribor koji vam je potreban za vaš dan budu pripremljeni unaprijed i grupirani zajedno na temelju toga kada i kako ih koristite. Sjedi koliko god možeš Iako je važno ostati aktivan nakon dijagnoze multiple skleroze, također je ključno usmjeriti svoju energiju na stvari koje su vam najvažnije. Štedite energiju sjedeći kad god možete, umjesto da trošite više energije stojeći. Možete dobiti sjedalo za tuš i umivaonik gdje možete sjediti dok perete lice, perete zube i još mnogo toga. Sjednite kada obavljate zadatke poput vrtlarstva i nemojte ustajati na poslu osim ako vaš posao to ne zahtijeva. Ako imate zadatak koji se ponavlja, kao što je savijanje rublja, premjestite svoje čisto rublje na kauč gdje možete sjediti dok ga savijate. Izbjegavajte rad na vrućini Osobe s multiplom sklerozom često imaju veći broj simptoma MS-a kada im je prevruće. Međutim, prebrzo hlađenje također može pogoršati simptome. Važno je posebnu pozornost obratiti na unutarnju i vanjsku temperaturu kada planirate svoje dane. Izbjegavajte iscrpljujuće zadatke kada je prevruće. Uključite klima uređaj prije nego što temperature prijeđu vaš prag. Možete čak nositi pasivnu rashladnu odjeću, kao što je prsluk za hlađenje, u situacijama kada ne možete kontrolirati temperaturu i mogli biste se pregrijati. Je li svakodnevna borba s umorom dio vašeg života s multiplom sklerozom? Kako se nosite s umorom od MS-a? Podijelite svoja iskustva s umorom u komentarima ispod. IZVORI: 1. Fatigue Management: Tips and Tricks to Conserve Your Energy — MS Focus Magazine 2. What is Occupational Therapy — American Occupational Therapy Association 3. Occupational Therapy in Fatigue Management in Multiple Sclerosis — Multiple Sclerosis International 4. Energy Conservation and Work Simplification for People with MS — MS Focus Magazine 5. Some Guidelines on Saving Energy — Multiple Sclerosis Association of Canada 6. Fatigue — Multiple Sclerosis Association of America Preuzeto sa: https://www.facebook.com/groups/276128313060744

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZDRAVLJE

5 jednostavnih načina za poboljšanje zdravlja crijeva u 1 tjednu 100 trilijuna mikroba u vašem trbuhu može vas održati sretnima i zdravima – ako ih

Pročitaj više

Čudesa

Koliko vam se puta dogodilo da vam netko predloži nekakav čudesni lijek? U redu, zaboraviti lijek, čak i samo nešto za što vjeruju da će

Pročitaj više